De evolutie van online marketing
Met de opkomst van het internet in de jaren '90 begonnen zijn bedrijven met het verkennen van de mogelijkheden en voordelen van online marketing. In de afgelopen decennia is de wereld van online marketing echter verspreid, met nieuwe technologieën die constant op de markt komen en nieuwe strategieën en benaderingen worden gebruikt om de aandacht van consumenten te trekken. In deze tekst zullen we een overzicht geven van de evolutie van online marketing en hoe het vandaag de dag wordt gebruikt om bedrijven te helpen groeien en succesvol te zijn.
De begindagen van online marketing
In de begindagen van online marketing was internet voornamelijk een plek voor bedrijven om informatie te verstrekken aan consumenten en uiteindelijk producten te verkopen via e-commerce. Online adverteren was echter nog een nieuw concept waarbij slechts enkele bedrijven toestemming gaven om hun advertentiekosten te drukken door goedkoper te adverteren online.
De meest gebruikte vorm van online advertenties waren banneradvertenties in de jaren '90. Dit waren statische afbeeldingen met simpele call-to-action boodschappen en links naar website landingspagina's. Klik op de banner die de bezoeker naar de landingspagina stuurt.
De opkomst van zoekmachinemarketing
Met de opkomst van zoekmachines zoals Google was er een nieuw advertentieplatform waardoor hun producten en diensten konden worden aangeboden. Het plaatsen van advertenties boven en onder de organische zoekresultaten was de eerste stap. Als zoekmachine gebruiker zag men deze advertenties voordat u erop klikt. Betere positie werd behaald door de veiling. Adverteerders bieden zoekwoorden en hoe hoger het bod hoe beter de positie.
Zoekmachinemarketing wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Het gebruik van SEO-technieken kan ervoor zorgen dat websites hoger scoren in zoekresultaten en dus meer bezoekers krijgen. Enkele van deze technieken zijn:
- Een respons ontwerp voor de website
- Het gebruik van metadata zoals titels, beschrijvingen en tags
- Optimalisatie van de website-code
- Gebruik van bloggen en het maken van content
- Het krijgen van backlinks van afwijkende websites
De impact van social media op online marketing
Met de opkomst van sociale media hebben bedrijven toegang gekregen tot een gedetailleerd scala aan nieuwe marketingmogelijkheden. Adverteerders hadden nu toegang tot een enorme gebruikersdatabase die zeer gericht was en op een real-time manier kon worden bereikt.
Advertenties op sociale media kunnen worden gebruikt om het bereik van merken en producten te vergroten, om meer verkeer naar websites te leiden. Voorbeelden van sociale media-platforms waarop advertenties geplaatst kunnen worden zijn Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Bedrijven kunnen later gebruik maken van influencers op deze platformen om hun producten te beginnen met hun volgers.
Een ander voordeel van sociale media is dat bedrijven met hun klanten kunnen communiceren via directe berichten, het plaatsen van commentaar op met sociale media planner-tools waarmee bedrijven met één enkel bericht meerdere kanalen kunnen bedienen.
Online videoadvertenties
Online video-advertenties zijn een relatief nieuw concept, maar het afgelopen paar jaar is snel gegroeid en zorgt voor een zeer hoog rendement op investeringen voor investeringen. Merken kunnen video-advertenties maken met behulp van professionele videoplatforms zoals YouTube en Vimeo, en deze gelanceerd via sociale media, op websites van partners van met behulp van de zoekmachine marketing.
Videocontent wordt ook vaak gebruikt als onderdeel van een opgerichte online marketingstrategie, zoals het plaatsen van videotestimonials van video's op websites. Dit laat zien hoe een product of dienst kan worden gebruikt en biedt een beter begrip van wat ze kunnen verwachten.
Dit kan een positief effect hebben op de verkoop, omdat veel consumenten aankoopbeslissingen baseren op de beschikbare informatie op het internet.
Het belang van mobiele marketing
Naarmate het gebruik van mobiele apparaten verder is, is het belangrijk dat marketeers ook mobiele advertenties en marketing in hun strategie opnemen. Het mobiele internetverkeer is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen.
Het optimaliseren van websites voor mobiele apparaten is een must-have en moet gezien worden als een prioriteit. Advertenties kunnen worden gemaakt voor gebruik op mobiele apparaten en in de tussentijd voor kleinere schermen. Dit kan in de vorm van een SMS-bericht, een banneradvertentie of native advertising.
Inkomende marketing
Inbound Marketing is een benadering die gericht is op het nemen van een impact op een website, niet door outbound marketing zoals advertenties, maar door het creëren van relevante en nuttige content die is ontworpen om hen te helpen en te inspireren tot actie.
Dit heeft ook geresulteerd in verandering van verkoopstrategieën. Het is nu de norm dat bedrijven eerst een relatie opbouwen met de klant, daarna de producten en diensten die te bieden hebben. Hierdoor zullen klanten zich meer ervaren tot het merk en het bedrijf.
Inbound marketing wordt afgebroken omdat het betekent dat klanten al een interesse hebben in de inhoud van producten van het bedrijf in kwestie, waardoor zij een duidelijke interesse hebben in de inhoud. Dit leidde tot hogere conversiepercentages.
Conclusie
In de afgelopen decennia heeft online marketing zich ontwikkeld van een enkele, eenvoudige methode van adverteren, naar een complexe en gevarieerde benadering van vele platforms, technologieën en strategieën. Door de tools en mogelijkheden die beschikbaar zijn voor online investeerders, hebben bedrijven over de hele wereld winst gemaakt van de groei van het internet. Bij het ontwikkelen van een online marketingstrategie is het van belang om op de hoogte te blijven van nieuwe technologieën en trends, om ervoor te zorgen dat je op de juiste plaats aanwezig bent en de juiste doelgroep bereikt.
Ook interessant
Online marketing
De evolutie van online marketingMet de opkomst van het internet in de jaren '90 begonnen zijn bedrijven met het verkennen van de mogelijkheden en voo ...
Lees verderSEO
De kracht van online marketing: SEO in de spotlightOnline marketing is een essentieel onderdeel geworden van de strategie van elk bedrijf dat succesv ...
Lees verderAdverteren
Hoe om te Adverteren voor Uw Producten en Diensten OnlineAls u op zoek bent om te adverteren op het internet voor een start-up bedrijf, of voor een b ...
Lees verder